zondag 2 november 2014

De dode derby

Normaal is net niet zo verstandig om in emotie iets een papier toe te vertrouwen maar op deze zondagmorgen kan ik toch de verleiding niet onderdrukken om schriftelijk terug te blikken op de dag van gister. De dag van FC Den Bosch - TOP Oss.

Op vrijdag nog vroeg mijn collega uit Wijchen nog of er tijdens die wedstrijd nog wel een wat gebeurt. Ik antwoordde ontkennend. Immers, door de goede veiligheidsmaatregelen en strenge straffen die uitgedeeld worden aan diegene die toch over de schreef gaan, was er de laatste jaren nauwelijks wat aan de hand. De tendens was zelfs dat de derby dood was en dat het totaal niet meer leeft bij de fans. De pre party in het supporterscafe werd gister druk bezocht. Om 11 uur ging de tap open en ook ik voegde me bij de groep van zo'n 150 fans die mede door het prachtige zomerweer in uitgelaten stemming was. Het bier vloeide rijkelijk en naarmate de tijd vorderde werd er meer gezongen en kwam een ieder al in de juiste derby sfeer. Al helemaal toen de spelersbus door de straat kwam gereden en deze werd uitgezwaaid met zang en fraai vuurwerk. In een uitgelaten en positieve sfeer vertrokken we dan ook in een stoet naar het stadion, waar de 7 bussen gereed stonden om ons naar Den Bosch te vervoeren.

Er was ons echter van hoger hand opgelegd dat we in twee colonnes moeten rijden. 4 bussen eerst en 3 bussen een kwartier later. Op het moment dat de eerste bussen arriveerde bij De Vliert, ik bevond me gelukkig in bus 4, probeerde een grote groep fans van Den Bosch ons te bereiken via de voetbalvelden van BVV. Ze gooiden massaal met vuurwerk en probeerden door de groep ME heen te breken. De meesten van ons reageerden niet, echter een groepje van zo'n 50 man wilde dit toch niet over hun kant laten gaan en begonnen aan een hek te trekken die het bijna begaf. Hierop besloot de ME ons het vak in te krijgen en dat gebeurde eigenlijk zonder echt geweld of problemen. De sfeer onder onze groep was nog steeds prima. Dit veranderde echter toen ons de eerste geluiden bereikten dat er 3 bussen terug naar Oss gestuurd zouden zijn. Dit leidde tot veel woede, er zaten daar immer fans in die keurig betaald hadden en bovendien absoluut niets verkeerds hadden gedaan. Ik probeerde nog met een aantal beveiligers en ME'ers te praten en legde hun netjes uit dat ze dit niet moesten doen want dan kon je uiteraard wachten op problemen. En dit gebeurde dan ook. In hun woede probeerde een aantal jongens de hekken te slopen om bij het vak van Den Bosch te komen. Let wel, ik praat dit niet goed en ik nam er ook zeker niet aan deel, maar het waren wel die groep supporters die voor dit probleem hadden gezorgd door op de velden de confrontatie aan te gaan. De ME greep opnieuw in en joeg de groep terecht terug het uitvak in. Dit was echter nog niet voldoende want ze sloegen er nu lustig op los. Zelfs oudere mensen die overduidelijk moeilijk ter been waren moesten eraan geloven. In hun frustratie trokken een aantal fans tijdens deze schermutselingen een gaas los van het hek en gooiden ze met stoeltjes. Ook dat is aantoonbaar slecht gedrag en mag aangepakt worden in mijn ogen.

Maar zelfs nu het evident was welke groep fans schuld hadden aan het ontstaan van deze relletjes vond de ME het nodig om voor ons vak te gaan staan en de supportersgroep van Den Bosch met rust te laten. Wederom een belachelijke actie welke geheid tot problemen zou gaan leiden. Ik sprak hier nog mensen van de beveiliging op aan maar opnieuw werd er niet geluisterd. Onze groep heeft tijdens de wedstrijd niets meer gedaan wat niet toelaatbaar was. De groep van Den Bosch gooiden echter vuurwerk op het veld, vele bekers bier (zelfs naar spelers), ze zaten continu boven op het hek en sommige stonden zelfs op de reclame borden aan de andere kant en uiteindelijk klom er zelfs een fan op het veld alwaar hij zijn broek liet zakken en openlijk ging staan moonen. Na zijn walgelijke daad klom hij rustig terug het vak in, ongemoeid. Uiteraard stonden de ME' res nog steeds keurig naar ons te kijken.

De supporters van Den Bosch moeten hebben gedacht dat ze vandaag een vrij briefje hadden van de politie en daar waar je op kom wachten gebeurde ook. Ze gingen nu op hun beurt een hek slopen en zochten de confrontatie. Dit leidde tot zoveel tumult in het stadion dat de scheidsrechter begrijpelijk besloot de wedstrijd te staken. Er vielen flinke rake klappen en na een minuut of 10 was het ook weer klaar. Onze groep reageerde al die tijd niet. Overigens lees ik overal dat de supporters een confrontatie zochten maar dan is het raar dat je een hek sloopt terwijl je gewoon zo via het veld naar het uitvak had kunnen lopen. Het was in mijn ogen niets meer of minder dan een provocatie vanwege het feit dat ze alles mochten doen de hele wedstrijd en als hoofdschuldigen toe konden zien hoe wij de bewaking op ons af kregen.

Als dank voor ons verdere terughoudende gedrag mochten we nog 2 uur vast blijven zitten in het stadion en werden we in groepjes van 10 het vak uitgeleid, begeleid door schreeuwende ME'ers die vonden dat iedereen zijn petje af moest doen. Zo kwam aan een enerverende dag een einde waarbij er grote fouten zijn gemaakt door de leidinggevenden van de politie. Het is verkeerd om partij te kiezen als politie en daar heeft men de prijs voor moeten betalen. Het is daarnaast een grove schande om goedwillende supporters terug naar huis te sturen omdat je in paniek geen andere oplossing kunt bedenken. Hopelijk gebeurt dit nooit meer.

















1 opmerking: